Veel Nederlandse apotheken zijn van maandag 23 t/m vrijdag 27 december gesloten door een landelijke staking. Houd hier rekening mee bij het aanvragen en ophalen van uw medicijnen. Heeft u met spoed medicijnen nodig? Neem dan contact om met uw eigen apotheek.
Gezond.nl: jouw lokale huisarts digitaal
In veel regio’s kunnen patiënten geen huisarts vinden, bestaan lange wachttijden en neemt de werkdruk in de huisartsenpraktijk toe. Er is sprake van een steeds groter wordend tekort aan zorgverleners, tegelijkertijd stijgt het aantal zorgvragen en worden deze steeds complexer. Daarom zijn we gestart met een nieuwe vorm van huisartsenzorg: Gezond.nl.
Dit doen we niet alleen. Zo is Coöperatie VGZ betrokken bij de ontwikkeling van Gezond.nl. Deze zorgverzekeraar onderzoekt ook de effecten van Gezond.nl. Daarnaast is zorgverzekeraar a.s.r. betrokken als aanjager van deze nieuwe vorm van huisartsenzorg onder haar verzekerden in regio Utrecht.
Sanne van Duin, directeur Business Development: “Wij zijn ontzettend blij met het vertrouwen van en de waardevolle samenwerking met VGZ en a.s.r.”. Met Gezond.nl dragen we bij aan een oplossing voor de druk op de huisartsenpraktijk én voor patiënten die geen huisarts kunnen vinden. Tegelijkertijd spelen we in op de veranderende wens van de patiënt, die verschuift naar meer eigen regie over gezondheid wanneer en waar de patiënt het wil.”
Wat houdt Gezond.nl in?
- De zorgvraag begint altijd in de app
De patiënt stelt de zorgvraag via de app van Gezond.nl. Dat kan ook ’s avonds en in het weekend. Via de app kan de patiënt resultaten van onderzoek en verslagen van afspraken inzien. Hierdoor is telefonisch contact niet nodig.
- Digitale zorg
Eén van de huisartsen van Gezond.nl geeft de patiënt direct medisch advies. Dit gebeurt via chat en/of videobellen. Als het nodig is, schrijft de huisarts van Gezond.nl medicijnen voor of geeft een verwijzing.
- Fysieke zorg
Wanneer de huisarts van Gezond.nl de zorgvraag niet online kan beantwoorden, plant de huisarts een fysieke afspraak in bij de lokale praktijk in de buurt van de patiënt. Hier staat de patiënt ook ingeschreven.
De huisartsen van Gezond.nl en de lokale huisarts werken intensief samen. Beiden werken vanuit dezelfde kwaliteitsstandaarden en hetzelfde patiëntdossier. Zo is alle patiëntinformatie beschikbaar en blijft deze up-to-date.
Wat kan dit betekenen voor de huisartsenzorg?
De huisartsen van Gezond.nl handelen het grootste deel van de zorgvragen digitaal af. De verwachting is daarom dat:
- De werkdruk op de lokale huisartsenpraktijk vermindert.
- De lokale huisarts meer tijd heeft tijdens het spreekuur voor patiënten die het nodig hebben.
- Het mogelijk is meer patiënten in te schrijven, als een huisartsenpraktijk dat wil.
Coöperatie VGZ onderzoekt samen met het zorgveld allerlei manieren om de huisartsenzorg toegankelijk te houden. De zorgverzekeraar kijkt in de verschillende regio’s of Gezond.nl kan helpen met de uitdagingen in de huisartsenpraktijken. VGZ verzamelt, samen met Arts en Zorg, de resultaten en ervaringen. Onder andere door te praten met patiënten en huisartsen die Gezond.nl gebruiken.
Positieve eerste ervaringen
Om ervaring op te doen, werkt de praktijk DocLine Utrecht sinds februari met Gezond.nl. Bij deze praktijk is zorgverzekeraar a.s.r. betrokken. De zorgverzekeraar jaagt sinds 2021 via DocLine digitale zorg onder haar verzekerden aan.
De eerste ervaringen met Gezond.nl laten zien dat patiënten positief zijn. Patiënten waarderen Gezond.nl met een 4,6 op een schaal van 0 tot 5. Ook zorgprofessionals zijn enthousiast. Leontien Molenaar, huisarts bij DocLine: “Gezond.nl handelt het overgrote deel van de zorgvragen direct digitaal af. Hierdoor houden we meer tijd over in de spreekkamer. Zo kunnen we meer aandacht en tijd besteden aan de patiënten die we in de praktijk zien”.
Meer weten? Neem een kijkje op de website van Gezond.nl. Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw huisartsenpraktijk? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen u graag meer.